úterý 3. prosince 2013

Domácí mandlové máslo


Potřebujeme:
2 hrnky mandlí ve slupce, nesolené, nepražené
vrchovatá lžíce čerstvě namletých lněných semínek
špetka soli
(javorový sirup)


Oříšková másla jsou skvělý vynález! A taky výživný – obsahuje proteiny, „dobré“ tuky, vlákninu. Prý 2 lžíce oříškového másla vydají, co se proteinů týče, zhruba za 1 vejce.  Doma jsem dělala zatím jen slunečnicové a mandlové máslo, ale chystám se i na lískooříškové, kešu a makadamové.

Mandlové máslo je opravdu pochoutka! Tento recept je z opražených mandlí, ale lze určitě použít i „raw“.  Nicméně opražením zvýrazníte chuť. Já přidala asi lžíci javorového sirupu do skoro hotového másla, ale během chvilky mi to zkazilo konzistenci – mandlové máslo hodně ztuhlo. Nejspíš proto, že dlouhým mixováním byla celá hmota zahřátá, a javorový sirup za vyšší teploty tuhne, jako ostatně každý sirup. Napravila jsem to tím, že jsem přidala asi 3 lžičky kokosového oleje. Příště bych to ale asi udělala tak, že bych mandle opražila v javorovém sirupu, a během mixování už bych nesladila.

Postup je opět jednoduchý:

Mandle opražte v troubě – na 160° asi 12 minut.

Nasypte mandle do mixéru a mixujte. Chce to trpělivost – prášek z mandlí se nijak nepohyboval zezačátku, tak se mi zdálo, že se nic neděje. Ale za pár minutek už se z mandlí začaly uvolňovat oleje a prášek začal hrudkovatět. V této fázi jsem zastavovala mixér zhruba každou minutu a špachtlí seškrabávala hmotu z okrajů mixéru.


O několik dalších minut později už mandlové máslo mělo tu správnou krémovou konzistenci!

Dávka z 2 hrnků mandlí vystačila na tuto sklenici (330 ml) a ještě asi 2 lžíce jsem vyškrabala z mixéru (a to jsem ještě mezitím samozřejmě ujídala :D).



TIP na zdravou svačinku: plátky jablek (nebo banánů, hrušek, apod.) namažeme vrstvou mandlového másla - jednoduché, ale úžasné :) 

Mandlové máslo byl také druhý zátěžový test nového mixéru, a prostě musím chválit! :) Dělá přesně to, co jsem od něj očekávala :)

6 komentářů:

  1. Ahoj,
    nedavno som si pri pokuse o mandlove maslo odpalila mixer, a to sa ani nedostal ku konzistencii masla... akyze to mas mixer, prosim? :)

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj, mám Philips HR 2096. Za tu cenu (kolem 2000 CZK) je parádní. Máslo se musí každou chvilku seškrabovat z okrajů (foodprocessor by to asi uměl líp), ale během 15-20 minut je máslo hotové. Je vhodné prostě co chvilku nechat mixér odpočinout. Tenhle mixér se sám od sebe zastaví, když nezvládá, což je dobře, protože by se neměl odrovnat!
    Tak hodně štěstí při volbě mixéru a díky za komentář :)

    OdpovědětVymazat
  3. Akurat tento som odpalila. :) Alebo sa mu len zasekla termopoistka, ktohovie, ide na reklamaciu... tiez som ho kupila kvoli cene a vykonu, asi to bol len vadny kus, ked tebe tak skvele funguje. Dakujem za odpoved aj za zaujimavy blog... to maslo urcite este skusim. Anna

    OdpovědětVymazat
  4. Tak to byl snad opravdu jen vadný kus.. já zatím žádný problém nemám :) Chystám se časem na foodprocessor, ale zatím na něj nejsou finance..
    Jsem ráda, že se blog líbí :)

    OdpovědětVymazat
  5. a ako dlho vydrží toto maslo? je treba skladovať v chladničke ?

    OdpovědětVymazat
  6. no mě obvykle nevydrží dýl jak 2 týdny, a to proto, že ho sním :D obvykle domácí másla dávám do ledničky třeba až jsou týden staré, v létě je dávám do ledničky hned od začátku... podle mě by alespoň 3 týdny v ledničce mělo vydržet :)

    OdpovědětVymazat

Budu moc ráda, když se v komentářích podělíte o své zkušenosti, připomínky a rady!
Pavla