sobota 19. října 2013

Snídaně šampionů 001 - jáhlová kaše

A teď se přiznejte, kdo z vás vůbec nesnídá! A proč?

Je důležité se po ránu správně nastartovat, aby nám to dobře myslelo. Dřív jsem na snídani jedla to, co spousta z vás - sladké nebo slané čerstvé pečivo, přeslazené müsli s jogurtem, nesquicky s mlíkem, ovocný jogurt... Jenže mě to na dlouho nezasytilo, a nedělalo mi to ani dobře na žaludek.

Co jsem za posledních pát měsíců změnila bylo, že jsem opravdu poctivě začala snídat. Snídani si beru do krabičky do práce, protože v polospánku ještě nejsem schopná nic pozřít, natož si to vychutnat. Dokonce i můj manžel si oblíbil rýži s ovocem na snídani, tak teď bereme do práce krabičky oba :)

Kromě pravidelného snídání kolem 8 hodiny ranní taky vždycky dbám na to, aby první jídlo dne bylo bezlepkové. Nemám na lepek alergii, ale prostě mi takhle aspoň není špatně a jako bych měla kámen v břiše. Takže žádné pečivo na snídani! Většinou vařím rýži (kulatozrnnou) s čerstvým ovocem, co zrovna mám po ruce - jablka, nektarinky, broskve, švestky, mango, atd. a oříšky. Sladím domácím zázvorovým sirupem, rýžovým sirupem, a momentálně třeba i javorovým sirupem. Když nemám moc čas nebo chuť vařit večer rýži, nakrájím jen ovoce do bílého jogurtu, osladím, přidám mandle a rýžové otruby aby jídlo mělo víc vlákniny.. a mňam! Tento týden jsem dokonce zkusila upét bezlepkové snídaňové muffiny s černým rybízem, pekanovými ořechy a jáhlovými vločkami. Texturu bezlepkových muffinů musím ještě vypiplat, ale jinak jsem byla spokojená.



No a dnes (v sobotu) jsem nemusela pospíchat do práce, takže jsem zkusila uvařit jáhlovo-pohankovou kaši. Jáhly jsem vařila v sójovém mléku, takže tato variantya byla kromě "gluten-free" taky "vegan". Ale obvykle bych použila obyčejné čerstvé kravské mléko - to jen u nás v Šumperku rekonstruují Hyper Alberta a měli spoooousty slev, mimojiné i 50% na sójové mléko :D tak jsem neodolala a pár jich okupuje naši ledničku :)

Každopádně, tady je recept:

Jáhlovo-pohanková kaše (na 2 porce)

jáhly 75 ml (dala jsem 100 ml a bylo toho zbytečně moc)- vařené v mléku, případně sójovém mléku
pohanka lámanka nebo pohankové vločky 50 ml
chia semínka
oříšky podle chuti - já dala 10g mandlí, 10g slunečnicových semínek, a 15g pekanových ořechů
ovoce podle chuti - na fotce je 1/2 nektarinky a 1 kaki (kaki jsem měla poprvé v životě a fakt mi chutnalo!)
javorový sirup na oslazení

1. Odvážíme si oříšky - mají dobré tuky a vitamíny, ale samozřejmě s mírou!

2. Chia semínka zalijeme vodou a necháme, aby nasákly vodu. Chia semínka zpomalují štěpení cukrů, takže bychom měli déle cítit pocit plnosti. Na 1,5 lžičky semínek jsem dala 50 ml vody.


 3. Měl to být nejspíš bod 1, ale co už - jáhly a pohanku uvaříme (jáhly cca 20 minut, pohanka chce asi 5 minut a neslévat!). 


4. Nakrájíme ovoce na malé kostičky. Ideální je, aby bylo sezónní, ale kdo má ty jablka pořád v zimě jíst? Klidně si dám občas mango, nyní i kaki, banán... Záleží na momentálních chutích. 




5. Až jsou jáhly i pohanka uvařené, zamícháme je dohromady, přilijeme chia semínka, zasypeme nakrájeným ovocem a oříšky, a důkladně promícháme.



6. Na závěr zalijeme javorovým sirupem. Já to většinou dělám podle oka.. řekla bych tak 4-5 lžic do tohoto množství, ale každý to má se slazením jinak :) 

Tadááá! Představuji vám svoji snídani šampionů. Lehce stravitelná, delikátní, osvěžující. Klidně bych příště přidala i trošku bílého jogurtu :)



Tak snad vám tenhle blogpost bude trochu inspirací :)

[: papája :]

Žádné komentáře:

Okomentovat

Budu moc ráda, když se v komentářích podělíte o své zkušenosti, připomínky a rady!
Pavla