čtvrtek 28. května 2015

Domácí hamburgery

Uff, tak i přes nepřízeň počasí jsme se s tím dokázali poprat a místo grilovačky venku na zahrádce jsme celou párty přesunuli k nám do kuchyně, a gril vyměnili za troubu. Protože kdo by chtěl při grilování zmrzat že? A co nás vedlo k tomu udělat si takovou fajn hamburgerovou párty? Asi 2 týdny zpátky jsme byli s kamarádama na Garden Food Festivalu v Olomouci.. A bylo to fakt super! Pěkný počasí, zajímavý stánky, Ollies makronky, domácí šťávičky a parádní čokoláda z čokoládovny Troubelice. Byl tam i stánek Sklizeno, kde měli super kešu "cheesecake" a cuketový špagety. A měli tam i domácí hamburgery. Chápu, že takový festival není od toho, aby se tam člověk nažral z jednoho jídla, tak to byly povětšinou takové ochutnávkové porce. Ale můj drahý se teda rozhodl, že si dá domácí hamburger.. no a docela zklamání, protože masa v hamburgeru bylo opravdu kousek, takový tenký pláteček, průměrem tak poloviční k housce. Většinou prý jedl suchou housku no... Tak to by mohli do příště víc promyslet, a nešetřit tolik, a udělat hamburger tak jak má být. Protože muže to tak vytočilo, že jsme přišli na nápad udělat si hamburgery vlastní :) Tak to je ta background story...

No, a musím říct, že to bylo super! Nakoupila jsem maso u řezníka a nechala ho namlít - hovězí zadní, poslední kus v obchodě.. dalo by se to i zkombinovat s vepřovým, ale to já nerada. Udělala jsem i domácí bulky den předem, aby to byly co nejvíc domácí hamburgery :) Je to stejné těsto jako na rohlíky, akorát posypu sezamovými semínky.


Ingredience na 8 hamburgerů:
(bulky měly průměr cca 11-12 cm, takže to byl opravdu pořádný burger :D)

8 housek na hamburger (buď koupené nebo domácí)

asi 1300 g mletého hovězího masa
1 střední cibule, najemno nasekané
hrstka nasekané petrželky
2 lžičky mletého sušeného česneku (nebo čerstvý česnek)
sůl a pepř - asi 2 vrchovaté lžičky soli, a pepře opravdu nevím, mám mlýnek se čtyřbarevným pepřem, a použila jsem nadvakrát

8 plátků čedaru
(ledový) salát
barbecue omáčka
hořčice (měli jsme grilovací hořčici)
plátky rajčat

1. Pokud pečete housky doma, na jednu housku jsem použila 110-120g vykynutého těsta, a trochu se roztekly, tak průměr měly mezi 11 a 12 cm. Tak akorát. Jednodušší je samozřejmě koupit balené, ale ty já nerada :) Každopádně jsem si jako první housky rozkrájela, aby mě to později nezdržovalo.

2. Mleté hovězí maso necháme asi hodinu při pokojové teplotě, a pak k němu přidáme dochucovadla - cibuli, petrželku, česnekový prášek, sůl a pepř. Řekla bych, že by klidně mohl být jen pepř se solí a na ochucení by to stačilo. Méně je někdy více, že. Nemám ráda překombinovaný věci, ani překombinovaný jídla. Rukou všechny ingredience s masem důkladně promícháme (toho se odvážně zhostil manžel!).


Výslednou směs jsem zvážila, a celkem jsem měla k dispozici 1370 g masové hmoty. To jsem si tedy vydělila 8 (počet housek), a vyšlo mi že na každý burger by mělo přijít zhruba 170 g masa. To je flák! :D Takže jsem poctivě každou porci odvážila a krásně mi to vyšlo bez přebytků.


Co se týče velikosti masových placek, vycházela jsem z velikosti housek. Obkreslila jsem si jednu housku na papír, a papír vložila pod umělohmotné krájecí podložky, na kterých jsem formovala maso. Kolečko z papíru krásně prosvítalo skrz podložku, takže jsem měla fajn šablonu! Šablona byla vlastně trošku větší než bulka (řekla bych že tak o 0,5-1 cm v průměru) a to nebylo na škodu, protože při pečení se masová placka trochu zcvrkne - takže ve výsledku byly housky a maso stejně velké, což působí esteticky dobře :)


3. Troubu rozehřejeme na 200° a připravíme si hlubší plech, do něj alobal (z masa bude kapat šťáva) a do plechu grilovací mřížku. Je to jednodušší, než čistit přímo mřížku v troubě. Masové plátky naskládáme na mřížku a dáme péct do trouby. Celkem jsme pekli 26 minut - po prvních 13 minutách jsme plátky otočili a pekli dalších 13 minut. Po vytažení z trouby na horké maso dáme plátky čedaru, aby se začaly roztékat.

4. No a pak už je na řadě kompletace burgeru - ledový salát, maso se sýrem, rajče, hořčice, barbecue omáčka. Housky můžeme předtím nahřát v troubě nebo mikrovlnce, ale nemusíme. Barbecue omáčku jsme koupili Heinz a moc nám chutnala!




                        Ta soustředěnost v očích !! :-D



Tak příště zas, a snad už za tepla na zahradě na grilu! :)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Budu moc ráda, když se v komentářích podělíte o své zkušenosti, připomínky a rady!
Pavla